Feramuz Erdin yazdı
Benim bir asansöre bindiğimde ilk yaptığım iş, kafamı kaldırarak asansör etiketine bakmak olur. Ondan sonra gideceğim katın düğmesine basarım. Çünkü her asansörde bulunması gereken yeşil, mavi, sarı ve kırmızı asansör etiketleri bize asansörün bakımı ve güvenliği hakkında doğrudan bilgi verir.
ASANSÖR ETİKETLERİ
YEŞİL ETİKET: Asansörün tüm teknik gereklilikleri karşıladığı, testlerinin yapıldığı ve güvenli olduğu anlamına gelir.
MAVİ ETİKET: Asansörün hayati olmayan bazı eksiklikleri bulunduğunu bunların bir dahaki muayeneye kadar giderilmesi gerektiğini gösterir. Asansör bu haliyle kullanılabilir.
SARI ETİKET: Asansörün acil bakım ve onarım gerektiren sorunları olduğu ve kişilerin kaza riskini göze alarak asansöre binebileceği anlamına gelir.
KIRMIZI ETİKET: Asansörün hiçbir şekilde yolcu taşımaya uygun olmadığını belirtir.
Aslında asansörlerin kurulumu, güvenlik donanımı ve kullanımı hakkında çok detaylı bir mevzuat mevcuttur. Bu yüzden asansörler bakım ve kontrolleri periyodik olarak yapıldığı sürece en güvenli seyahat araçlarındandır.
AFET ANINDA ASANSÖRLER KULLANILMAZ
Asansörlerin yangın anında nasıl hareket edecekleri yönetmelik ile belirlenmiştir. Buna göre akıllı binalarda yangın alarmı devreye girdiği anda asansörler otomatik olarak belirlenen kaçış katına gider ve kapılarını açık orada beklerler. Durum düzelene kadar binadaki hiçbir asansörün kullanılması mümkün olmaz, çağrılsa da gitmez. Çünkü asansör boşlukları yangın anında baca görevi görerek karbonmonoksit zehirlenmesine yol açabilir.
Düşme, ezilme ve sıkışma tehlikesine karşı asansörlerin deprem anında kullanılması da sakıncalıdır. Ancak bu durumu düzenleyen bir mevzuat bulunmadığı için sınırlı sayıdaki bazı binalarda yönetimin inisiyatifi ile 5 M üstündeki sallantıda asansörleri afet senaryosuna geçirecek elektronik sistemler kurulmuştur.
Bu nedenle binadaki yaralı, bedensel engelli ve yatalak hastalar için tahliye planlarına tahliye sandalyesi konmuştur.
Akıllı olmayan binalardaki asansörler yangın ve deprem anında asla kullanılmamalıdır.
KAZA NASIL OLDU?
Açık kaynaklardan edindiğimiz bilgilere göre Aydın’daki kaza asansörün aşırı yük nedeniyle aşağıya doğru kaymaya başlamasından dolayı meydana gelmiştir. Bu panikle asansörü terk etmeye çalışan üniversite öğrencisi Zeren Ertaş’ın asansör kabini ile duvar arasına sıkışarak hayatını kaybettiği açıklanmıştır. Asansörde bulunan diğer öğrenciler ise yara almadan kurtulmuştur.
Kazanın bir arızadan mı yoksa kural hatasından dolayı mı yaşandığı yapılacak soruşturma sonucunda ortaya çıkacaktır. Ağırlık sensörü ile düşmeyi engelleyici sistemlerin gereği gibi çalışıp çalışmadığı bu soruşturmanın sonucunda belli olacaktır. Asansör firması yetkilisinin tutuklanması, teknik bir arızanın söz konusu olabileceğini akla getirmektedir.
patronlardunyasi.com